کاروانسرای حاج کمال واقع در شهرستان رباط کریم است، که جزو جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی این منطقه محسوب می‌شود.

با همکاری کانون توسعه فرهنگی کودکان و موسسات خیریه امام علی(ع)رباط‌کریم و دارالاکرام،  کارگاه هویت با تدریس و سخنرانی استاد سید احمد محیط طباطبایی در محل موسسه امام علی(ع) رباط‌کریم با حضور دانش آموزان و علاقه مندان با محوریت چرایی اهمیت دانستن گذشته و ویژگی های بناهای تاریخی رباط‌کریم کاروانسرای حاج کمال برگزار گردید.

این ساختمان دارای بناهای بزرگ و فضای شبیه به یک میدان می‌باشد که از طریق آن کاروان‌ها به داخل می‌رفتند و امکاناتی نظیر اتاق‌ها، انبارها و مکان‌هایی برای مراقبت از دام‌ها وجود دارد.

اهمیت کاروانسرای حاج کمال در رباط کریم بیشتر به خاطر تاریخچه‌اش و نقشی که در سفرهای تجاری و مسافرتی دوران گذشته ایفا می‌کرده است. این مکان امروزه همچنان به‌عنوان یکی از مقاصد گردشگری مهم در استان تهران شناخته می‌شود و با معماری سنتی و امکاناتی که در آن وجود دارد، بازدیدکنندگان زیادی را به خود جذب می‌کند.

در این سخنرانی ضمن اشاره و مروری بر خاطراتی که تهران از سرگذرانده ، به نقش اقوام در توسعه پایتخت اشاره شد و اهمیت توجه به هویت تاریخی و ویژگی های میراث فرهنگی رباط‌کریم بیان گردید .

در این بازدید حضوری؛ استاد محیط طباطبایی ضمن اشاره به ویژگی های کاروانسرای حاج کمال و ابنیه با معماری ایرانی، درخصوص اهمیت تاریخی رباط کریم در کنار جاده ابریشم و مجاورت با پایتخت نکاتی را بیان نمودند و به سوالات حاضرین پاسخ دادند.

آقای احمد محیط طباطبایی دانش آموختۀ رشتۀ تاریخ و باستان شناسی هستند. ایشان پژوهشگر میراث فرهنگی و از اساتید مروج علم هستند.

در این جلسه میهمانانی از دفتر مرکزی موسسه دارالاکرام و شعبه ورامین دالارالاکرام نیز حضور داشتند. سپاس فراوان از همراهی اداره میراث فرهنگی رباط کریم

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *